Simon says: Travel

Reizen

Hoihoi

Op 15 december zijn we naar Delhi gevlogen en afscheid genomen van Hebron.

Op de 16ste ’s ochtends zijn we met de trein van Delhi naar Agra gegaan om die stad te bekijken. Helaas was de Taj Mahal dicht!!

zo dichtbij maar toch zo ver weg

Dus de next best thing to see was de baby Taj. De Taj Mahal was dicht omdat ze deze aan het schoonmaken waren. Het was erg teleurstellend, vond ik. Maar des al niet te min hebben we een mooie dag gehad.

detail van marmer zoals dat ook in de Taj te zien is

Paleis in Agra, versieringen lijken op de Taj

Helaas was de trein 3 uur te laat dus konden we niet met z’n allen ergens gezellig eten dus hebben we snel een snackje gegeten. Om afscheid van elkaar te nemen.

De volgende ochtend ging ik in mijn eentje om 6 uur naar Jaipur met de bus. Om een uur of twee kwam ik aan. Ik heb snel mijn spullen gedropt, ATM gezocht en heel snel gevonden en toen ben ik Jaipur ingegaan. Ik heb op de app Uber gedownload. Dat is super handig. Het is Uber-handig. Je wordt opgehaald en precies gedropt waar je wilt zijn. Dus ik ben met zo’n Uber naar de City palace gegaan. Daar heb ik rond gelopen met zo’n audiotour. Het was erg mooi en ik heb heel erg genoten ervan. Het is ook erg interessant om te weten waarom deze stad de Pink city wordt genoemd. De een of andere Maharaja had als welkomsgebaar voor een Britse prins besloten om de stad roze te schilderen. Het is niet de originele plek van het koninkrijkje, want dat staat in Amber. Dat heb ik vandaag bezocht. Dat is 11 km buiten de stad. Dus ik in een tuktuk naar Amber Palace.

Amber palace

Dat is prachtig mooi. Het heeft oude vertrekken van Maharaja. Alle zomer- en wintervertrekken heb ik bekeken. Dat was harstikke mooi. Daarna ben ik via een ondergrondse ontsnappingsgang  ben ik omhoog gegaan naar het Amber fort gegaan. Daar konden ze de vallei mee verdedigen. In het Maharaja fort (daarnaast) is werelds grootste kanon. Kanon weegt 50 ton en om een kogel af te schieten hebben ze 100 kilo buskruit nodig. Dat is dus vrij veel.

Muur van het voormalige Amber.

Het Amber fort was wel oké. Het was niet zo mooi als het Amber palace. Dit fort was meer een militaire,, barakkenplek. Vanaf daar had je wel een mooi uitzicht over het stadje Amber. De Maharaja van die tijd had een muur rondom het stadje laten optrekken. Die kun je zien tot de dag van vandaag. Dat is mooi om te zien. Je ziet de vallei met twee bergkammen. Op de ene bergkam staat het Amber fort en net daaronder het Amber paleis. De hele muur gaat naar beneden.

Uitzicht

Rond 1800, toen Jaipur is gesticht heeft de toenmalige Maharaja besloten om van Amber naar Jaipur te gaan en heeft toen besloten om van Jaipur te bouwen. Hij was ook de architect dus je ziet hele rechte straten, rechte blokken. Je hebt het gevoel dat je in een soort van Parijs bent gekomen. Parijs is ook helemaal ontworpen aan de tekentafel en Jaipur ook. Dat is wel kenmerkend. Het is ook allemaal hetzelfde; de ramen, de kleur roze e.d. Het ziet er mooi uit.

beroemde palace of de winds; de maharaja liet zijn vrouwen achter de ramen zitten zodat zij de straat konden bekijken maar de mensen op straat hen niet zagen

vlag van jaipur

Astronomisch park van de maharaja

Morgen de 19e ga ik terug met de bus naar Delhi om twee uur. ’s Morgens kan ik nog wat bekijken. Dan terug naar het hotel, inpakken en wegwezen. In Delhi blijf ik één nacht. Want dinsdagmorgen vertrekt om 10 uur mijn vlucht naar Bombay. In Bombay ga ik ook 1 nacht logeren. Want op woensdag ga ik terugvliegen naar Nederland. De komende dagen ga ik elke dag reizen. Dus dat wordt interessant. Ik kijk er naar uit om weer terug te komen.

Dat was het weer, toedeloe.

6 gedachtes aan “Reizen

1. Johan

Hoi Simon, wat heb je vee mooie dingen gezien. Helaas niet de taj mahal, maar er bleef zo te zien voldoende over om van te genieten. Ik wens je nog fijne dagen en een veilige reis terug.

Hartelijke groet,

Johan

2. Erna

Hoi Simon,
    Ondanks de teleurstelling van een gesloten tajmahal heb je ontzettend mooie dingen gezien.
    Super!
    Heb het goed nog een paar dagen en ik hoop je snel weer te ontmoeten.

Groetjes Erna

3. Sari Brunsveld

O, wat heerlijk om wat van je te horen.
    Zo fijn al deze belevenissen.
    En….ik vind het ook knap , reizen in je 1tje.

Morgen ben je dus in Bombay en dan naar huis.